Elka Kropelka ostrzega – PIJMY DUŻO WODY!

ELKA KROPELKA
Pijmy dużo wody

W ostatnich dniach nad Polską przechodzi fala upałów. Część z nas odpoczywa na wakacjach i urlopach przebywając dużo czasu na słońcu, a należy pamiętać, że jest to bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu. Lekarze corocznie ostrzegają… pijmy dużo wody!

W trakcie letnich upałów organizm ludzki poci się dużo więcej, co jest formą ochronną, obniżającą ciepłotę ciała. Wraz z potem z organizmu ludzkiego wydostają się na zewnątrz składniki mineralne przede wszystkim sól, która zawiera dużo sodu. Ubytek soli mineralnych może grozić odwodnieniem ciała. Utrata wody sięgająca 3% masy ciała powoduje obniżenie wydajności fizycznej o 20%, a przy utracie wody 20-22% masy ciała następuje śmierć. Nawet ten niewielki, kilkuprocentowy ubytek wody może być przyczyną osłabienia, apatii i pogorszenia samopoczucia. Może zacząć boleć nas głowa, a nawet serce, co w niektórych przypadkach może zakończyć się tragicznie.

W takich upalnych dniach trzeba jednak pamiętać o tym, jaką wodę pijemy i gdzie? Zwykła woda nie jest tak bardzo korzystna, gdyż jej duże ilości wypite na słońcu mogą przyspieszać procesy pocenia się i osłabienia. Picie zwykłej, pozbawionej minerałów wody bywało nawet w przeszłości powodem zasłabnięć sportowców. Należy więc pić wodę mineralną średnio lub wysoko zmineralizowaną, ze znaczną zawartością chlorków sodu oraz chlorków i/lub wodorowęglanów wapnia i magnezu. Osoby z nadciśnieniem tętniczym i skłonnościami do obrzęków powinny spożywać wody z mniejszą zawartością sodu, a osoby z dolegliwościami żołądkowymi, jak owrzodzenia i nadkwasota, nie powinny pić wody wysokonasyconej dwutlenkiem węgla, zwłaszcza w większej jednorazowej dawce.

Ważnym jest też wybór miejsca na picie wody. Powinniśmy omijać słoneczne i upalne obszary plaż, a picie wody ograniczać do części zacienionych. Dobrze jest też wypić kilka łyków na ok. 5 min. przed spacerem lub po powrocie, gdy możemy trochę odpocząć. Organizm ma wtedy czas na pobranie odpowiedniej ilości składników mineralnych.

Jeżeli brak w naszym domu wody mineralnej, to możemy wykonać ją sami. Do wody dodajemy odrobinę soli, a dla smaku plasterek cytryny, trochę sproszkowanego imbiru i miodu.

Wraz z wiekiem zmniejsza się aktywność ośrodka pragnienia w mózgu. To powoduje, że nie chce im się pić. Pamiętajmy więc o osobach starszych, by zapewnić im odpowiednią ilość płynów. Lekarze podają, że powinniśmy dziennie pić ok 2,5 do 3 litrów. Mijmy więc na uwadze, by w tym gorącym okresie każdy z nas miał dostęp do dużej ilości wody. 

 

Tekst: A. Brysiewicz